Interview Dormeuil

Dormeuil's Story

In gesprek met
Aline Galimberti

Dormeuil

17 november 2018 • Erika de Ridder

Dormeuil is al sinds jaar en dag een begrip in de modewereld. Een gerenommeerd stoffenhuis, geroemd door haar toonaangevende designs en indrukwekkende ambacht. Met haar rijke geschiedenis is Dormeuil hét bewijs dat traditie en innovatie hand in hand gaan. Aline Galimberti is een ware pionier in deze filosofie. Als Product Director bij Dormeuil vertelt ze ons over haar werk als ontwerper en de toekomst van fabric design.

Aline is een modeontwerpster in hart en nieren. Omgeven door weefgetouw, heeft ze sinds jongs af aan een passie voor mode en textiel. Na verschillende modeopleidingen in Parijs en Londen begon ze in 1991 haar carrière bij Dormeuil. Ruim 25 jaar later is ze het visueel brein achter de nieuwe collecties en drukt ze haar stempel op de nieuwste trends en innovaties wereldwijd.

Interview Dormeuil

Dormeuil's Luxury Vicuna Blend

Bewonderend kijkt hij om zich heen. “Het is een plek geworden waar we niet alleen evenementen en exposities houden. We nemen de exposanten mee in de wereld van Florence.” Wanneer we om ons heen kijken zien we dat het niet alleen een locatie is voor evenementen. Het is echt een thuis waar artiesten kunnen verblijven tijdens het werk in Florence. Alessandro gaat verder: “Wanneer een kunstenaars bij ons residentie zoeken of een event willen organiseren is het niet belangrijk hoeveel ze betalen. Het gaat er vooral om een goede klik met elkaar. Daarom hebben we van tevoren vaak een skype gesprek om te kijken of we bij elkaar passen. Mensen die hier komen werken niet alleen met ons samen, we delen ons leven met elkaar hier in Florence.”

''Ik houd rekening met zowel functie als esthetiek.”

‘Als product director houd ik mij bezig met het coördineren en ontwerpen van nieuwe collecties. Dit begint met het bepalen van duidelijke richtlijnen. Hiervoor houd ik rekening met zowel functie als esthetiek. Dit proces is ongetwijfeld het leukste van het vak. Het vertalen van culturen en trends in nieuwe ontwerpen. Hiervoor is goede communicatie van groot belang. Door continu in gesprek te zijn met merken en organisaties in de industrie, kan ik zorgen dat de collecties feilloos aansluiten op de vraag vanuit de markt.’

Het karakter van de stof wordt uiteindelijk bepaald door de opbouw, legt Aline uit. ‘Het ontwerpproces van een stof verschilt compleet met dat van een kledingstuk. Denk hierbij aan het bepalen van de juiste blend voor de vezel, het spinnen van de garen en de structuur van de weving. Elk aspect van dit proces draagt bij aan de identiteit van de stof, de look en feel.’

Vezels van wol

‘’Het is een weerspiegeling van het vervaardigingsproces tot aan de vezel.''

Dormeuil heeft een duidelijke visie voor de toekomst. ‘Innovatie is rode draad in design. We doen altijd research naar nieuwe technologieën om grenzen te verleggen en relevant te blijven. De Dormeuil Amadeus collectie is hier een goed voorbeeld van. Maar waterafstotende en kreukvrije stoffen zijn pas het begin’ vertelt Aline. ‘Veel mensen zien een stof als iets singulair. Een kleur of dessin. Maar er zit zoveel meer achter. Duurzaamheid en transpiratie worden steeds belangrijker in de industrie. Wij willen dit mee geven aan het product aan door middel van een belofte. Alles moet traceerbaar zijn tot aan de afkomst. Het is een weerspiegeling van het vervaardigingsproces tot aan de vezel.’

Het zijn juist deze gedeelde waarden die Michael & Giso en Dormeuil zo’n goede match maken. Als vaste partner in stoffen en ontwerp belichten we samen een innovatieve kijk op maatwerk, gekenmerkt door transpiratie en creativiteit. Wil je meer weten over Dormeuil? Bekijk de collectie in de winkel of lees meer over de geschiedenis van het stoffenhuis op dormeuil.com

Fotografie: Dormeuil

Dormeuil

In gesprek met
Aline Galimberti

17 november 2018 • Erika de Ridder

Dormeuil is al sinds jaar en dag een begrip in de modewereld. Een gerenommeerd stoffenhuis, geroemd door haar toonaangevende designs en indrukwekkende ambacht. Met haar rijke geschiedenis is Dormeuil hét bewijs dat traditie en innovatie hand in hand gaan. Aline Galimberti is een ware pionier in deze filosofie. Als Product Director bij Dormeuil vertelt ze ons over haar werk als ontwerper en de toekomst van fabric design.

Aline is een modeontwerpster in hart en nieren. Omgeven door weefgetouw, heeft ze sinds jongs af aan een passie voor mode en textiel. Na verschillende modeopleidingen in Parijs en Londen begon ze in 1991 haar carrière bij Dormeuil. Ruim 25 jaar later is ze het visueel brein achter de nieuwe collecties en drukt ze haar stempel op de nieuwste trends en innovaties wereldwijd.

Interview Dormeuil

Bewonderend kijkt hij om zich heen. “Het is een plek geworden waar we niet alleen evenementen en exposities houden. We nemen de exposanten mee in de wereld van Florence.” Wanneer we om ons heen kijken zien we dat het niet alleen een locatie is voor evenementen. Het is echt een thuis waar artiesten kunnen verblijven tijdens het werk in Florence. Alessandro gaat verder: “Wanneer een kunstenaars bij ons residentie zoeken of een event willen organiseren is het niet belangrijk hoeveel ze betalen. Het gaat er vooral om een goede klik met elkaar. Daarom hebben we van tevoren vaak een skype gesprek om te kijken of we bij elkaar passen. Mensen die hier komen werken niet alleen met ons samen, we delen ons leven met elkaar hier in Florence.”

"Ik houd rekening met zowel functie als esthetiek."

"Als product director houd ik mij bezig met het coördineren en ontwerpen van nieuwe collecties. Dit begint met het bepalen van duidelijke richtlijnen. Hiervoor houd ik rekening met zowel functie als esthetiek. Dit proces is ongetwijfeld het leukste van het vak. Het vertalen van culturen en trends in nieuwe ontwerpen. Hiervoor is goede communicatie van groot belang. Door continu in gesprek te zijn met merken en organisaties in de industrie, kan ik zorgen dat de collecties feilloos aansluiten op de vraag vanuit de markt.’

Het karakter van de stof wordt uiteindelijk bepaald door de opbouw, legt Aline uit. ‘Het ontwerpproces van een stof verschilt compleet met dat van een kledingstuk. Denk hierbij aan het bepalen van de juiste blend voor de vezel, het spinnen van de garen en de structuur van de weving. Elk aspect van dit proces draagt bij aan de identiteit van de stof, de look en feel."

Dormeuil heeft een duidelijke visie voor de toekomst. ‘Innovatie is rode draad in design. We doen altijd research naar nieuwe technologieën om grenzen te verleggen en relevant te blijven. De Dormeuil Amadeus collectie is hier een goed voorbeeld van. Maar waterafstotende en kreukvrije stoffen zijn pas het begin’ vertelt Aline. ‘Veel mensen zien een stof als iets singulair. Een kleur of dessin. Maar er zit zoveel meer achter. Duurzaamheid en transpiratie worden steeds belangrijker in de industrie. Wij willen dit mee geven aan het product aan door middel van een belofte. Alles moet traceerbaar zijn tot aan de afkomst. Het is een weerspiegeling van het vervaardigingsproces tot aan de vezel.’

Het zijn juist deze gedeelde waarden die Michael & Giso en Dormeuil zo’n goede match maken. Als vaste partner in stoffen en ontwerp belichten we samen een innovatieve kijk op maatwerk, gekenmerkt door transpiratie en creativiteit. Wil je meer weten over Dormeuil? Bekijk de collectie in de winkel of lees meer over de geschiedenis van het stoffenhuis op dormeuil.com

Journal

The Suit Guide: De meest verfijnde wolsoorten voor een winterpak

Van Pashmina uit Ladakh tot fijn Merino uit Australië, dit zijn dé meest geschikte wolsoorten voor het koude winterweer.

The style icons: De spraakmakende stijl van Rolling Stone Mick Jagger

Flambojante pakken en excentrieke prints. Rolling Stone en stijl icoon Mick Jagger staat bekend om zijn spraakmakende stijl.

Ontvang het Modern Dandy lookbook met de nieuwe collectie.

Prachtige bruintinten en verfijnde tweed wevingen. Laat je inspireren door onze nieuwe collectie voor het winterseizoen.

Alesandro vertelt over artist residence Numeroventi in Florence

In deze Gentleman Story spreken we Alessandro over zijn werkzaamheden voor art residence Numeroventi en de creatieve scene van Florence.